Met een stevige stap de brugklas in

Training

Uw kind begint een hele nieuwe levensfase

Staat uw kind aan de vooravond van deze nieuwe levensfase waarin hij of zij geconfronteerd wordt met vele nieuwe dingen:

Andere klasgenoten, (veel) nieuwe leraren, een groot schoolgebouw en niet te vergeten het huiswerk?

Is uw kind onzeker en ziet hij of zij hier tegenop? Heeft uw kind moeite om nieuwe vriendjes te maken? Vraagt u zich af of uw kind deze overstap goed kan maken?

Aan het einde van de training voelt uw kind zich zekerder, heeft meer zelfvertrouwen en kan gemakkelijker contact maken en onderhouden met anderen. 
Uw kind heeft geleerd om zich op een positieve manier te presenteren en de eigen weg te vinden op de middelbare school.

Stevige stap Training

De Stevige Stap training is specifiek bedoeld voor kinderen van groep 8 (11-13 jaar) die de overstap naar het voortgezet onderwijs gaan maken en hier tegenop zien, onvoldoende sociaal vaardig zijn of weinig zelfvertrouwen hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het zetten van deze stap. Door middel van gesprekken, spellen en oefeningen leren zij meer over sociaal omgaan met elkaar en hoe je dat op een goede manier kunt doen. 

Zo vinden de kinderen hun eigen oplossingen die echt bij henzelf horen!

Naast ‘weten’ en ‘kunnen’ wordt uitgebreid aandacht besteed aan de eigen behoefte (’willen’) en welke manier het beste bij het kind past (‘zijn’). Ze leren de gevolgen van eigen gedachten en gedrag te zien en ontdekken hoe zij dit kunnen inzetten om hun doelen te bereiken. In de training werken zij aan hun eigen persoonlijke leerdoelen die voorafgaand tijdens de intake zullen worden geformuleerd.

Inhoud van de training
In de Stevige Stap training wordt onder andere gewerkt aan:

  • uitstraling, lichaamshouding, stem- en woordgebruik
  • eigenwaarde, zelfbeeld en zelfvertrouwen
  • jezelf presenteren en contact leggen
  • het hebben en uiten van een eigen mening
  • feedback krijgen/geven en conflicthantering
  • omgaan met plagen, pesten en groepsdruk
  • omgaan met elkaar en samenwerken, hulp vragen en bieden
  • plannen en organiseren van het huiswerk

Binnen de bijeenkomsten worden diverse werkvormen ingezet, zoals: verhalen en metaforen, spel, ontspannings- en visualisatieoefeningen, discussie, drama en rollenspel, werken met videocamera, creatieve en fantasierijke opdrachten, werken met helpende gedachten.

Praktische zaken
De training bestaat uit 10 lessen (5 vóór en 5 ná de zomervakantie) van 1,5 uur in kleine groepen (4 tot 8 kinderen) waardoor er maximale aandacht is voor ieder kind. Bij de training horen ook een intakegesprek en twee ouderbijeenkomsten met informatie over de training en adviezen hoe ouders het kind zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.

Spreekt dit je aan?

Contact me voor een wandeling en een kop koffie!

Chat openen
1
Hey, stuur mij gerust een appje!
Scan de code
Hi! Stuur me gerust een berichtje!